Günübirlik Sümela Turu

YAZDIR

Tur Programı

Sabah saat 09:30’da acentemizde buluşma ve 10:00’da acentemizin önünden özel aracımızla hareketle 47km, yaklaşık 1 saatlik yolculuğumuza başlıyoruz.Değirmendere boyunca panoramik seyahatimizle saat 10:30’da Maçka’ya varıp Altındere vadisi boyunca Sumela Manastırının bulunduğu Altındere Milli Parkına saat 10:50’de varıyoruz. Buradan da manastırın bulunduğu devasa Kara Dağ’a varıp seyir terasından hatıra resimlerimizi çekilip araç parkında aracımızdan ayrılıyoruz. Yaklaşık 15dk patika yoldan yürüyerek Sumela Manastırı’na saat 11:30 gibi varıyoruz.

Gişeden bilet işlemlerimizi halledip manastırı ziyaret ediyoruz. Burada bir saatlik molamızın ardından saat 13:00’te aracımızla tekrar park yerinde buluşup Altındere Milli Parkına iniyoruz, burada da 30dk.lık bir ihtiyaç ve bölgesel objelerden satın almak için alış-veriş molamızın ardından saat 14:00’te Trabzon’a hareket ediyoruz.Geliş güzergahımızı takiben saat 15:00’te Trabzon şehir merkezi’ne varıp konuklarımızla bir sonraki Ulutur Seyahatinde Buluşmak üzere vedalaşıyoruz.

arabus TUR FİYATI : -TL.

Fiyata Dahil Olan Hizmetler :
* Ulusoy Mercedes Sprinter Minibüs ulaşımı,


Fiyata Dahil Olmayanlar ;
* Müze Giriş Bilet Ücreti.
* Şahsi Harcamalar.

SÜMELA MANASTIRI TARİHÇESİ

Koordinatları :
40°41′31″N 39°39′28″E / 40.69194°N 39.65778°E

SUMELA MANASTIRI, 1903

Sümela Manastırı, Trabzon ili, Maçka ilçesi, Altındere köyü sınırları içerisinde yer alan (Eski Yunanca adı: Panagia) deresinin batı yamaçlarında Kara (Eski Yunanca adı: Mela) tepesi üzerinde deniz seviyesinden 1.150 m yükseklikteki eski Yunan Ortodoks manastır ve kilise kompleksi olup, tam adı Panagia Sumela ( Παναγία Σουμελά ) veya ‘’ Theotokos Sumela’’dır.

TARİHÇE
Kilisenin MS 365-395 tarihleri arasında inşa edildiği sanılmaktadır. Anadolu'da sıkça rastlanılan Kapadokya kiliseleri tarzında yapılmış, hatta Trabzon'da Maşatlık mevkiinde benzeri bir mağara kilisesi daha vardır. Kilisenin ilk kuruluşu ile manastır haline dönüşümü arasındaki 1000 yıllık dönem hakkında fazla bir şey bilinmemektedir.

Karadeniz Rumları arasında anlatılan bir efsaneye göre; Atina'lı Barnabas ile Sophronios adlı bu iki keşiş rüyalarında İsa’nın öğrencilerinden Aziz Luka’ın yaptığı üç Panagia ikonundan, Meryem'in bebek İsa’yı kollarında tuttuğu ikonun bulunduğu yer olarak bugün ki Sümela'nın yerini görmüşler. Bunun üzerine birbirlerinden habersizce deniz yoluyla Trabzon'a gelmiş, orada karşılaşıp gördükleri rüyaları birbirlerine anlatmışlar. Böylece ilk kilisenin temelini bu şekilde atmışlar. Bununla birlikte manastırdaki fresklerde de sıkça yer alan ve özel bir önem verilen Trabzon İmparatoru III. Aleksios'un (1349-1390) manastırın gerçek kurucusu olduğu sanılmaktadır.

14. yüzyılda Türkmen akınlarına maruz kalan kentin savunmasında ileri karakol görevi üstlenen manastırın statüsünde Osmanlı fethinden sonra bir değişiklik yapılmamıştır. Yavuz Sultan Selim'in Trabzon’da ki şehzadeliği sırasında iki büyük şamdanı da manastıra hediye ettiği söylenmektedir. Fatih Sultan Mehmet, II. Murat, I. Selim, II. Selim, III. Murat, İbrahim, IV. Mehmet, II. Süleyman ve III. Ahmet'in de manastırla ilgili birer fermanları bulunmaktadır. Osmanlı döneminde manastıra sağlanan imtiyazlar, Trabzon ve Gümüşhane bölgesinin İslamlaşması sırasında özellikle Maçka ve kuzey Gümüşhane'de Hıristiyan ve gizli Hıristiyan köyleri ile çevrili bir alan oluşturmuştur.

18 Nisan 1916’dan 24 Şubat 1918’e kadar süren Rus işgali sırasında Maçka civarındaki diğer manastırlar gibi bağımsız bir Pontus devleti kurmak isteyen Rum milislerin karargahı olmuş, nüfus mübadelesi ile bölgedeki Hıristiyanların Yunanistan'a gönderilmesinin ardından önemini yitirerek T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından yakın zamanda onarılana dek kaderine terk edilmiştir.

Yunanistan'a mübadele ile göçen Karadenizli Rumlar Veria kentinde Sümela adını verdikleri yeni bir kilise inşa etmişlerdir. Her yıl Ağustos ayında tıpkı geçmişte Trabzon Sümela Manastırında yaptıkları gibi yeni manastırın çevresinde geniş katılımlı şenlikler düzenlemektedirler.

2010 yılında Türkiye Cumhuriyeti Hükûmeti'nin izni ile Hıristiyanlarca Meryem Ana'nın göğe yükseliş günü olarak kabul edilen ve kutsal sayılan 15 Ağustos günü 88 yıl aradan sonra ilk ayin düzenlenmiş, ayini Fener Rum Patriği Dimitri Bartholomeos yönetmiştir.

Freskler
Kilisenin içi fresklerle kaplıdır. Kilise içinde Meryem figürleri Gürcülerin kullandıkları Gürcü Madonna(Meryem ana) şeklinde resmedilmiştir.Asıl kilisenin apsis kısmında, güney duvarında yukarıda Meryem'in doğuşu ve mabede sunuluşu, tebliğ,Hz. İsa'nın doğuşu, mabede sunuluşu, hayatı, ve İncil’den resimler yer almaktadır.

Güney kapısında Meryem'in ölümü ve havariler.
Kilisenin doğuya bakan yukarı kısmında 2. sırada Genesis, Ademin yaratılışı, Havva'nın yaratılışı, Tanrı'ın tembihi, İsyan (Adem ile Havva’nın yasak meyveyi yemeleri), Cennetten kovulma, 3. sırada Yeniden dirilme, Thomas'ın şüphesi, Kabirde bir melek, Nikaia konsülü. Apsis kısmının dışında yukarıda Mikail, Cebrail bulunmaktadır

Koordinatları :

40°41′31″N 39°39′28″E / 40.69194°N 39.65778°E / 40.69194; 39.65778

SUMELA MANASTIRI, 1903

Sümela Manastırı, Trabzon ili, Maçka ilçesi, Altındere köyü sınırları içerisinde yer alan (Eski Yunanca adı: Panagia) deresinin batı yamaçlarında Kara (Eski Yunanca adı: Mela) tepesi üzerinde deniz seviyesinden 1.150 m yükseklikteki eski Yunan Ortodoks manastır ve kilise kompleksi olup, tam adı Panagia Sumela ( Παναγία Σουμελά ) veya ‘’ Theotokos Sumela’’dır.

TARİHÇE

Kilisenin MS 365-395 tarihleri arasında inşa edildiği sanılmaktadır. Anadolu'da sıkça rastlanılan Kapadokya kiliseleri tarzında yapılmış, hatta Trabzon'da Maşatlık mevkiinde benzeri bir mağara kilisesi daha vardır. Kilisenin ilk kuruluşu ile manastır haline dönüşümü arasındaki 1000 yıllık dönem hakkında fazla bir şey bilinmemektedir.

Karadeniz Rumları arasında anlatılan bir efsaneye göre; Atina'lı Barnabas ile Sophronios adlı bu iki keşiş rüyalarında İsa’nın öğrencilerinden Aziz Luka’ın yaptığı üç Panagia ikonundan, Meryem'in bebek İsa’yı kollarında tuttuğu ikonun bulunduğu yer olarak bugün ki Sümela'nın yerini görmüşler. Bunun üzerine birbirlerinden habersizce deniz yoluyla Trabzon'a gelmiş, orada karşılaşıp gördükleri rüyaları birbirlerine anlatmışlar. Böylece ilk kilisenin temelini bu şekilde atmışlar. Bununla birlikte manastırdaki fresklerde de sıkça yer alan ve özel bir önem verilen Trabzon İmparatoru III. Aleksios'un (1349-1390) manastırın gerçek kurucusu olduğu sanılmaktadır.

14. yüzyılda Türkmen akınlarına maruz kalan kentin savunmasında ileri karakol görevi üstlenen manastırın statüsünde Osmanlı fethinden sonra bir değişiklik yapılmamıştır. Yavuz Sultan Selim'in Trabzon’da ki şehzadeliği sırasında iki büyük şamdanı da manastıra hediye ettiği söylenmektedir. Fatih Sultan Mehmet, II. Murat, I. Selim, II. Selim, III. Murat, İbrahim, IV. Mehmet, II. Süleyman ve III. Ahmet'in de manastırla ilgili birer fermanları bulunmaktadır. Osmanlı döneminde manastıra sağlanan imtiyazlar, Trabzon ve Gümüşhane bölgesinin İslamlaşması sırasında özellikle Maçka ve kuzey Gümüşhane'de Hıristiyan ve gizli Hıristiyan köyleri ile çevrili bir alan oluşturmuştur.

18 Nisan 1916’dan 24 Şubat 1918’e kadar süren Rus işgali sırasında Maçka civarındaki diğer manastırlar gibi bağımsız bir Pontus devleti kurmak isteyen Rum milislerin karargahı olmuş, nüfus mübadelesi ile bölgedeki Hıristiyanların Yunanistan'a gönderilmesinin ardından önemini yitirerek T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından yakın zamanda onarılana dek kaderine terk edilmiştir.

Yunanistan'a mübadele ile göçen Karadenizli Rumlar Veria kentinde Sümela adını verdikleri yeni bir kilise inşa etmişlerdir. Her yıl Ağustos ayında tıpkı geçmişte Trabzon Sümela Manastırında yaptıkları gibi yeni manastırın çevresinde geniş katılımlı şenlikler düzenlemektedirler.

2010 yılında Türkiye Cumhuriyeti Hükûmeti'nin izni ile Hıristiyanlarca Meryem Ana'nın göğe yükseliş günü olarak kabul edilen ve kutsal sayılan 15 Ağustos günü 88 yıl aradan sonra ilk ayin düzenlenmiş, ayini Fener Rum Patriği Dimitri Bartholomeos yönetmiştir.

Freskler

Kilisenin içi fresklerle kaplıdır. Kilise içinde Meryem figürleri Gürcülerin kullandıkları Gürcü Madonna(Meryem ana) şeklinde resmedilmiştir.Asıl kilisenin apsis kısmında, güney duvarında yukarıda Meryem'in doğuşu ve mabede sunuluşu, tebliğ,Hz. İsa'nın doğuşu, mabede sunuluşu, hayatı, ve İncil’den resimler yer almaktadır.

Güney kapısında Meryem'in ölümü ve havariler.

Kilisenin doğuya bakan yukarı kısmında 2. sırada Genesis, Ademin yaratılışı, Havva'nın yaratılışı, Tanrı'ın tembihi, İsyan (Adem ile Havva’nın yasak meyveyi yemeleri), Cennetten kovulma, 3. sırada Yeniden dirilme, Thomas'ın şüphesi, Kabirde bir melek, Nikaia konsülü. Apsis kısmının dışında yukarıda Mikail, Cebrail bulunmaktadır

REZERVASYON TALEBİ